Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Regionsin yhteistoimintaneuvottelut päättyivät

Alma Regionsin yhteistoimintaneuvottelut päättyivät

Alma Media Oyj                    Pörssitiedote                     28.11.2017 klo 13.45

ALMA REGIONSIN YHTEISTOIMINTANEUVOTTELUT PÄÄTTYIVÄT

Alma Median maakunta- ja paikallislehtiä julkaisevan Alma Regionsin yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Henkilöstövahvuus pienenee 35 henkilötyövuotta. Suurin osa vähennyksestä toteutuu eropakettien ja eläkeratkaisujen avulla. Irtisanottavien määrä jää enintään neljään henkilöön.

Regionsin tarjoamien eropakettien avulla vähennys on 19 henkilötyövuotta ja eläkeratkaisujen kautta 9 henkilötyövuotta. Toisiin tehtäviin siirtyy kolme henkilöä. Järjestelyjen seurauksena Alma Media kirjaa vuoden 2017 neljännen vuosineljänneksen tulokseen arviolta 1,0 miljoonan euron kulun.

Neuvottelujen alussa ilmoitettu enimmäisvähennys oli 35 henkilötyövuotta. Osa vähennyksistä toteutuu myöhemmässä vaiheessa, mutta viimeistään vuoden 2018 syksyyn mennessä. Ratkaisuun ei sisälly lehtien rakenteellisia muutoksia. Osa toiminnoista keskitetään ja ostetaan ulkoa.

Työvoiman väheneminen kohdistuu kaikkiin henkilöstöryhmiin, pääosin Tampereella ja Porissa. Neuvottelut koskivat koko Regionsin kustannusliiketoimintaa pois lukien Lapin lehtiliiketoiminta.

Neuvottelujen seurauksena vajaa kolmannes, eli 10 henkilötyövuotta työvoiman vähenemisestä kohdistuu toimituksiin ja loput muihin henkilöstöryhmiin. Toimituksissa vähennykset tapahtuvat ilman irtisanomisia. Lisäksi toimitusten vahvuus väheni neljällä henkilöllä ennen neuvottelujen alkua luontaisen poistuman kautta.

Alma Regions- liiketoimintayksikköön kuuluu Alma Media Kustannus Oy, joka kustantaa Alma Media -konsernin maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä. Tunnetuimpia tuotteita ovat Aamulehti, Satakunnan Kansa ja Lapin Kansa. Lisäksi samaan liiketoimintayksikköön kuuluu paino- ja jakelupalveluita tuottava Alma Manu Oy.

Lisätietoja:
Kari Juutilainen, Alma Regions -liiketoimintayksikön johtaja

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen myös tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 300 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2016 liikevaihto oli 353,2 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

• Julkaistu: 28.11.2017, 13:45
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet