Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Tutkimus: Suomalaiset arvostavat asumisessa vaivattomuutta, turvallisuutta ja asumisen helppoutta – unelmien koti on suomalaisille käsitteenä moniulotteinen

Alma Media     Lehdistötiedote                          27.9.2019

TUTKIMUS: SUOMALAISET ARVOSTAVAT ASUMISESSA VAIVATTOMUUTTA, TURVALLISUUTTA JA ASUMISEN HELPPOUTTA – UNELMIEN KOTI ON SUOMALAISILLE KÄSITTEENÄ MONIULOTTEINEN

Suomalaisten arvostuksissa asumiseen liittyen ei ole yhtä selkeästi korostuvaa asumisen muotoa, vaan omaa unelmakotia pohdittaessa tulee esille hyvinkin erilaisia odotuksia ja arvostuksia. Alma Median kesä–elokuussa 2019 teettämässä tutkimuksessa unelmien kodin arvostuksia mitattiin esimerkiksi sijaintiin, asunnon arvoon, toiminnallisuuteen, tilavuuteen, ulkoasuun ja ekologisuuteen liittyen.

– Kaikille vastaajille helppo asuminen oli tärkeää, mutta merkityksessä oli eroja. Osalle vaivattomuus tarkoittaa esimerkiksi itselle keskeisten asioiden sijaintia hyvin lähellä tai riittävän lähellä kotia. Toisille se olisi asumisen helpottamista erilaisilla laitteilla, koneilla ja palveluilla, Designtutkimus Helsingin toimitusjohtaja Jussi Fredrikson sanoo.

Hyvä sijainti tarkoittaa toisille keskusta-asumista lähellä palveluja, toisille mahdollisimman lähellä luontoa ja riittävän lähellä palveluja sekä harrastusmahdollisuuksia. Tilaa kodissa toivotaan riittävän muun muassa harrastuksille ja eri perheenjäsenille, mutta samalla kodin kompaktiutta ja tiiviyttä arvostetaan Suomessa. Yhä useampi arvostaa kodin sisustuksessa käytännöllisyyttä, vaikka kauneudelle ja esteettisyydelle annetaan myös paljon arvoa. Lähes joka toinen haluaa panostaa kotiinsa myös sijoituksena odottaen siltä arvonnousua.

Taustoiltaan hyvinkin erilaisilla vastaajilla oli hyvinkin samankaltaisia käsityksiä unelmien kodistaan, eikä taustamuuttujilla, kuten iällä, ollut tutkimuksessa juurikaan merkitystä.

Vastausten perusteella voidaan tunnistaa eri asioita arvostavat kuusi segmenttiä, jotka ovat:
– Avartajat (20% vastaajista) arvostavat avaraa asumista ja heti ovelta aukeavaa luontoa.
– Varmistajat (19,3%) viehättyvät kauniista ja tilavasta asunnosta, jonka arvo säilyy varmuudella vuodesta toiseen.
– Ekoilijat (17,9%) ihastuvat lähellä luontoa sijaitsevaan kotiin, jossa asuminen säästää ympäristöä, rahaa ja neliöitä.
– Vaivattomat (15,4%) viettävät ison osa ajasta kodin ulkopuolella, joten he suosivat perusasuntoa kätevällä sijainnilla.
– Hifistelijät (14,1%) innostuvat kauniista ja laadukkaasta asunnosta, jonka tekniikka on viimeisen päälle.
– Tyyliniekat (13,3%) ajattelevat, että tyylikäs ja huoleton arvoasunto keskustassa kuuluu asiaan.

Vastaajista vain 28% sanoi asuvansa tällä hetkellä omia unelmiaan vastaavassa kodissa.

Tutkimus toteutettiin ns. pop-up -kyselynä Alma Median verkkosivustoilla vuoden 2019 kesäkuun lopusta elokuun alkuun. Tutkimuksen toteutti Alma Median toimeksiannosta Designtutkimus Helsinki. Vastaajia oli 4857. Vastaajien joukossa oli enemmän lapsiperheitä koko väestöön verrattuna, mikä kertoo lapsiperheiden olevan asumisesta muita kiinnostuneempia.

Alma Mediaan kuuluvat Suomen suurin asuntohakupalvelu Etuovi, vuokraamiseen erikoistunut Vuokraovi sekä remonttien kilpailutuspalvelu Urakkamaailma. Kotiin ja asumiseen liittyviä aiheita ja asuntomarkkinakehitystä seuraavat myös Alma Talentin mediat, Iltalehti sekä Alma Median alue- ja paikallismediat.

Lisätietoja: Vesa Siitari, tutkimuspäällikkö, Alma Media, puh. 010 665 2350

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 1900 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2018 liikevaihto oli 354,6 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

• Julkaistu: 27.9.2019, 10:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote