Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Median osavuosikatsaus tammi—syyskuu 2019: Liikevoitto parani ja sisältömyynti kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä

Alma Media Oyj             Osavuosikatsaus                 23.10.2019 klo 8.00

ALMA MEDIAN OSAVUOSIKATSAUS TAMMI—SYYSKUU 2019:
LIIKEVOITTO PARANI JA SISÄLTÖMYYNTI KASVOI KOLMANNELLA VUOSINELJÄNNEKSELLÄ

Taloudellinen kehitys heinä—syyskuussa 2019:

Liikevaihto 80,3 (81,6) milj. euroa, laskua 1,6 %.

Oikaistu liikevoitto 16,1 (15,1) milj. euroa, 20,1 % (18,5 %) liikevaihdosta, kasvua 6,7 %.

Liikevoitto 15,7 (14,6) milj. euroa eli 19,6 % (17,9 %) liikevaihdosta, kasvua 7,7 %.

Osakekohtainen tulos 0,14 (0,12) euroa.

Alma Markets: Kannattava kasvu jatkui erityisesti kotimaan asumisen- ja autoilun liiketoiminnoissa.

Alma Talent: Kannattavuus parani huolimatta mainonnan liikevaihdon laskusta. Digitaalinen sisältöliikevaihto kasvoi 19 %.

Alma Consumer: Painetun median mainosmyynnin lasku heikensi kannattavuutta. Digitaalinen sisältöliikevaihto kasvoi 20 %.

Taloudellinen kehitys tammi—syyskuussa 2019:

Liikevaihto 253,3 (262,7) milj. euroa, laskua 3,6 %.

Oikaistu liikevoitto 45,4 (40,2) milj. euroa, 17,9 % (15,3 %) liikevaihdosta, kasvua 12,9 %.

Liikevoitto 44,6 (44,9) milj. euroa eli 17,6 % (17,1 %) liikevaihdosta, laskua 0,5 %.

Osakekohtainen tulos 0,37 (0,38) euroa.

AVAINLUVUT  2019 2018 Muutos 2019 2018 Muutos 2018
Digiliiketoiminnan liikevaihto 42,5 40,6 4,5 131,0 125,8 4,2 170,3
Digiliiketoiminta, % liikevaihdosta 52,9 49,8 51,7 47,9 48,0

Toimintaympäristö vuodelle 2019

Euroopan kansantalouksien kasvun odotetaan hidastuvan vuonna 2019. Epävarmuus Saksan talouskehityksestä on lisääntynyt ja sen heijastusvaikutuksena Tšekissä ja Slovakiassa on nähtävissä muutamilla toimialoilla rekrytointimainonnan kysynnän hidastumista.

Median rakennemuutos jatkuumainonta ja sisältömyynti verkossa kasvaa ja painetun median kysyntä laskee. Painetun median kannattavuutta heikentää jakelukustannusten ja volyymisidonnaisten kustannusten nousu. Datan, analytiikan, koneoppimisen ja automaation merkitys lisääntyy vaatien kasvavia panostuksia teknologiainvestointeihin. Digitaalisessa mainonnassa haku- ja sosiaalisen median mainonnan, mobiili- ja videomainonnan sekä sisältömarkkinoinnin odotetaan kasvavan nopeimmin.

Näkymät vuodelle 2019 (muuttumaton)

Alma Media arvioi vuoden 2019 liikevaihdon olevan edellisvuoden tasolla ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2018. Vuoden 2018 liikevaihto oli 354,6 milj. euroa ja oikaistu liikevoitto 57,3 milj. euroa.

Toimitusjohtaja Kai Telanne:

Alma Median kannattavuus kehittyi kolmannella vuosineljänneksellä hyvin. Oikaistu liikevoitto oli 16,1 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali 20,1 prosenttia. Kannattavuutta paransivat digitaalisten tuottojen kasvu sekä hyvä kustannusten hallinta. Alma Median liikevaihto laski 1,6 prosenttia 80,3 miljoonaan euroon. Kuluneella vuosineljänneksellä digitaalisen sisältömyynnin kasvu ylitti ensimmäisen kerran konsernitasolla painetun sisältömyynnin laskun.

Alma Markets -segmentin kannattavuus oli heinä–syyskuussa edelleen erinomainen; liikevoittomarginaali oli 42,7 prosenttia hyvän kustannusten hallinnan ansiosta. Rekrytointiliiketoiminnan liikevaihto kasvoi edelleen, joskin hidastuen epävarmojen talousnäkymien vaikuttaessa rekrytointimarkkinaan. Vastaavasti asumisen ja autoilun markkinapaikka- ja järjestelmäliiketoiminnassa vahva kehitys jatkui alkuvuoden tapaan. Heinä–syyskuussa erityisesti asumiseen ja autoiluun liittyvien lisäarvo- sekä kilpailutuspalveluiden kysyntä lisääntyi.

Alma Talentissa digisisältötuotot kasvoivat heinä–syyskuussa kotimaan talous- ja ammattimedioissa 25,3 prosenttia. Katsauskaudella toteutettiin viimeisimmät digitilausmalliin liittyvät uudistukset Uudessa Suomessa ja Markkinointi&Mainonnassa. Kaikki segmentin mediat ovat nyt maksullisia ja digitaalisesti tilattavissa. Heinä–syyskuussa segmentin liikevaihtoa painoivat suhdanneherkkien rekrytointi- ja automainonnan, sijoittajaviestintään liittyvän mainonnan ja koulutuksien myynnin lasku. Liikevaihdon laskusta huolimatta segmentin kannattavuus parani tiukan kuluhallinnan ansiosta.

Alma Consumerissa kulunut vuosineljännes oli haasteellinen painetun median mainosmyynnissä, minkä seurauksena segmentin liikevaihto laski ja kannattavuus heikkeni vertailukaudesta. Palveluliikevaihto laski ulkoisen painovolyymin laskiessa. Digitilausten myynti jatkui sen sijaan vahvassa kasvussa. Sisältöjen uudistaminen ja datan hyödyntäminen paremman digitaalisen luku- ja käyttökokemuksen tarjoamiseksi ovat edistyneet hyvin.

Oikaistu liikevoittomme on parantunut ja rahoitusasemamme on vahvistunut edelleen. Olemme parantaneet liiketoimintamme kannattavuutta digitaalisilla kasvu- ja tuotekehityshankkeilla sekä hyvällä kustannuskontrollilla. Alma Medialla on erinomaiset valmiudet tarttua uusiin arvonluonnin ja kasvun mahdollisuuksiin myös toimintaympäristön hitaamman kasvun aikana.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kai Telanne, puhelin 010 665 3500
Talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen, puhelin 010 665 3873

Tiedotustilaisuus ja webcast:

Englanninkielinen tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja medialle pidetään samana päivänä klo 11.00–12.00 Alma-talossa, Alvar Aallon katu 3 C, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen.

Ilmoittautuminen Alma-talossa pidettävään tilaisuuteen etukäteen sähköpostitse osoitteeseen kutsut@almamedia.fi.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana myös webcastina osoitteessa https://almamedia.videosync.fi/2019-q3-results. Webcastissa on mahdollista esittää kysymyksiä kirjallisesti. Tallenne tiedotustilaisuudesta on saatavilla saman päivän aikana osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.

Tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla noin klo 11.00 Alma Median verkkosivuilla osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.

Alma Median taloudellinen kalenteri vuonna 2020

– Tilinpäätöstiedote tilivuodelta 2019 perjantaina 14.2.2020 noin klo 8.00
– Osavuosikatsaus tammi–maaliskuulta 2020 tiistaina 21.4.2020 noin klo 8.00
– Osavuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2020 perjantaina 17.7.2020 noin klo 8.00
– Osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2020 torstaina 22.10.2020 noin klo 8.00.

Tilinpäätös, toimintakertomus, tilintarkastuskertomus sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä (Corporate Governance Statement) tilivuodelta 2019 julkaistaan keskiviikkona 4.3.2020.

Varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi keskiviikkona 25.3.2020. Yhtiökokoukseen liittyvät aineistot kootaan Alma Median verkkosivuille.

ALMA MEDIA OYJ

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 1900 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2018 liikevaihto oli 354,6 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

• Julkaistu: 23.10.2019, 08:00
  • Kategoria: Pörssitiedote, Tiedotteet